„Studie počítá s maximálním vytěžením a neúměrným zatížením celého okolí, jak jsme zvyklí u dravých soukromých developerů. Nejvíce nás však zarazilo, že Institut plánování a rozvoje jako zadavatel studie své plány nekonzultoval s místními obyvateli, na které bude mít výstavba největší dopad. Přesto, že jde o veřejnou instituci, ignoruje zájmy lidí a dává přednost podpoře komerčních developerských aktivit,“ říká Lenka Kužvartová z Arniky.
Studie Hradčanská – alternativy struktury je k dispozici na webu městského úřadu Prahy 6
Až dvanáctipatrové domy mezi Hradčany a Dejvicemi nabídnou 130 tisíc m2 kancelářských ploch, 40 tisíc m2 bytů a 37 tisíc m2 obchodů, které vyrostou nad zahloubenou rychlodráhou na letiště. Nová čtvrť denně přivede do oblasti 8 tisíc zaměstnanců a poskytne bydlení pro 1300 lidí. Návrhy jsou ale v rozporu s Metropolitním plánem, který vzhledem k okolní zástavbě předepisuje pouze šestipatrové obytné domy.
Zahuštěná a vysoká zástavba není jediným nedostatkem. Studie ignoruje vhodnou adaptaci území na klimatickou změnu a čtvrť proto pravděpodobně přispěje k oteplení a zhoršení životního prostředí lokality. Plány dostatečně neřeší ani veřejnou vybavenost nebo parkovací stání. Navrhované dva tisíce parkovacích míst budou stačit pouze pro zaměstnance a nové obyvatele a nepomohou řešit parkování pro širší okolí. Zahloubení trati navíc podle studie zaplatí stát, aby tyto investice neodrazovaly soukromé stavebníky.
S rozsáhlým pozemkem, který se rozprostírá podél kolejí kolem Dejvického nádraží až k ulici Svatovítská, už byly v minulosti různé plány. Podle návrhu z roku 2002 měl vzniknout velký park s rozsáhlou vodní plochou. V roce 2018 se počítalo se stavbou nové budovy Národní galerie. Většina pozemku patří Správě železniční a dopravní cesty, menší díl pražskému magistrátu.