Přehled zpráv emailem
Telefon
13. 5. 2020

Místo klidové zóny obklopí dejvické nádraží kanceláře. Magistrát rozhoduje o naddimenzované výstavbě bez vědomí místních

Napsal(a) PRAHA
Místo klidové zóny obklopí dejvické nádraží kanceláře. Magistrát rozhoduje o naddimenzované výstavbě bez vědomí místních ŠJů, Wikimedia Commons

Volné parcely mezi ulicí Milady Horákové a nádražím Praha-Dejvice zmizí kvůli patnácti převážně kancelářským budovám, v menší míře se počítá i s byty a obchody. Nové čtvrti v blízkosti Pražského hradu mají dominovat dva dvanáctipatrové věžáky výrazně převyšující okolní budovy. S naprosto přemrštěnou zástavbou počítá aktuální studie Institutu plánování a rozvoje, se kterou však nikdo místní obyvatele ze sousedství neseznámil a nemohli k ní vyjádřit svůj postoj v připomínkovém řízení. Studie je přitom hlavním podkladem pro změnu územního plánu, o které dnes jednají zastupitelé pražského magistrátu.

„Studie počítá s maximálním vytěžením a neúměrným zatížením celého okolí, jak jsme zvyklí u dravých soukromých developerů. Nejvíce nás však zarazilo, že Institut plánování a rozvoje jako zadavatel studie své plány nekonzultoval s místními obyvateli, na které bude mít výstavba největší dopad. Přesto, že jde o veřejnou instituci, ignoruje zájmy lidí a dává přednost podpoře komerčních developerských aktivit,“ říká Lenka Kužvartová z Arniky. 

Studie Hradčanská – alternativy struktury je k dispozici na webu městského úřadu Prahy 6

Až dvanáctipatrové domy mezi Hradčany a Dejvicemi nabídnou 130 tisíc m2 kancelářských ploch, 40 tisíc m2 bytů a 37 tisíc m2 obchodů, které vyrostou nad zahloubenou rychlodráhou na letiště. Nová čtvrť denně přivede do oblasti 8 tisíc zaměstnanců a poskytne bydlení pro 1300 lidí. Návrhy jsou ale v rozporu s Metropolitním plánem, který vzhledem k okolní zástavbě předepisuje pouze šestipatrové obytné domy. 

Zahuštěná a vysoká zástavba není jediným nedostatkem. Studie ignoruje vhodnou adaptaci území na klimatickou změnu a čtvrť proto pravděpodobně přispěje k oteplení a zhoršení životního prostředí lokality. Plány dostatečně neřeší ani veřejnou vybavenost nebo parkovací stání. Navrhované dva tisíce parkovacích míst budou stačit pouze pro zaměstnance a nové obyvatele a nepomohou řešit parkování pro širší okolí. Zahloubení trati navíc podle studie zaplatí stát, aby tyto investice neodrazovaly soukromé stavebníky.

S rozsáhlým pozemkem, který se rozprostírá podél kolejí kolem Dejvického nádraží až k ulici Svatovítská, už byly v minulosti různé plány. Podle návrhu z roku 2002 měl vzniknout velký park s rozsáhlou vodní plochou. V roce 2018 se počítalo se stavbou nové budovy Národní galerie. Většina pozemku patří Správě železniční a dopravní cesty, menší díl pražskému magistrátu.

Zařazeno v kategorii Novinky Zobrazeno 82 krát